Фемінізм у творчості Лесі Українки
Фемінізм у творчості Лесі Українки
Кожен з нас хоч раз у житті мріяв про те, щоб знайти відповідь на питання, що не дає спокою. Для жінок серед важливих та особливо актуальних проблем сучасності одним з найважливіших та найцікавіших є з’ясування: чому жінку споконвіку вважають істотою, що повинна підкорятися чоловікові?
Справа в тому, що з давніх-давен існували культурно-історичні ряди, що включали елементи жіночого і чоловічого, які спираються на опозицію “природа – культура”, їхня наявність передбачає існування ціннісних
Але все ж таки жінка не була б жінкою, якби змогла мовчки дивитись на таку несправедливість. Довго вона терпіла і мирилася зі своїм положенням. Але настав
Мені здасться, що фемінізм – це візитна картка всіх сильних і впевнених у собі жінок. Далеко позаду залишилась ті часи, коли жінка була нічого не варта, тому що вона – тільки відголос чоловічої плоті. Настав час, коли “маленька і слабка істота” вибухнула – і явилася перед нами в образі могутньої і безстрашної амазонки, яка приготувалася виборювати своє право на існування. Вона починає посуватися у своїй боротьбі все вперед і вперед – і створює масовий рух жінок за утвердження жіночих цінностей та ідеалів. Створює фемінізм (від лат. femіna – жінка).
Звичайно, мені б хотілося більш детально розповісти про кожну жінку-феміністку, але треба віддати належне тим, хто стояв на засадах фемінізму, хто підняв свій голос за нього. Серед цих постатей особливу увагу привертає Леся Українка – жінка-феміністка надзвичайної сили волі, якою стала з перших хвилин свого народження. Тому розповідь далі піде про неї.
Леся Українка однією з перших стає на засадах зміщення аrцентів щодо положення жінок в нашому суспільстві. Вона доводить те, що жінка вільна обирати свій шлях самостійно. Леся стає жінкою-письменницею. Те, що Леся Українка поставила себе в один ряд з чоло-віками-літераторами, на нашу думку, було вже першим її кроком на феміністичну стезю. Отже, вибір зроблено. Далі піде про неї.
Леся Українка відбулася як жінка-феміністка. її фемінізм заслуговує на докладний аналіз і вивчення, що спробую зробити далі.
У своїй творчості видатна феміністка Леся Українка відкинула патріархальний християнський міф апостола Павла. її цікавили ті (хай і досить вузькі) рамки, ті обставини, в яких жінка могла не прийняти нав’язуваного патріархальною громадою статусу “іншої”, вторинної, мала достатньо сили, щоб відстояти себе як особистість. На мою думку, Лесі Українці вдалося позбавити свою літературну жінку тавра рабині. Вона в авторки випросталася із ярма невільниці, що існувало в патріархальному суспільстві. Тому всі Лесині героїні виявляють себе як сильні істоти, що мають власну точку зору, власну думку і власне бачення світу. Причому в більшості випадків жіноче світосприймання контрастує з чоловічим.
Я вважаю, що всіх героїнь Лесиних творів можна розподілити на три основні типи: жінка – “тінь”, жінка – “жертва”, жінка – “принцеса”. Хто ж із жіночих образів авторки може бути віднесений до цих типів? Спробуємо розібратися.
Отже, перед нами жінка – “тінь”. Яка ж вона? Вже сама семантика слова “тінь” наштовхує на думку, що така жінка є якимсь тихим, спокійним, беззахисним створінням, що непевно крокує за своїм чоловіком, дивлячись йому у спину. І крім цієї чоловічої спини їй не видно нічого – ні світу, ні інших людей. Для неї існує тільки її чоловік, якому вона віддає себе повністю, не маючи бажання на самостійне існування, на свої власні (а не чоловічі!) думки й переконання. Бо вона – чоловіча тінь, що існує тільки в позиції “після чоловіка”. Але в Лесі Українки жінка – “тінь” семантично переосмислюється і перетворюється. Вона стає зовсім іншою, зберігаючи тільки одну рису від своєї первісної семантики. Ця риса полягає в тому, що така жінка й дотепер не змогла загасити в своїй душі струмінь величезного кохання до чоловіка. І саме це змушує її іноді вести себе як тінь. Але ця жінка вже переродилася. Вона тепер не істота, якій чоловік нав’язує свої думки й переконання. Вона тепер – Жінка, що здатна мислити самостійно і самостійно обирати свій шлях. Вона тепер бачить світ у власному ракурсі, і ніщо, навіть коханий чоловік, не зможе вплинути і змінити цей ракурс у своєму напрямку.
Метафора “тіні” присутня в “Одержимій”. У Гетсиманському саду, в моменти найбільшого страждання Месії та його молитви “про чашу”, Міріам, відкинена Месією, чується “тут же, поруч, та я німа, як мур оцей, не видна, як сяя тінь, так, мов я не людина, так, наче в мене і душі нема… ” Так, Міріам була закохана в Месію і задля нього ладна була піти на будь-які жертви. Але коли Месія вимагає її зректися не лише ближніх, не лише земних благ, але “зректися себе”, власної індивідуальності, що для Міріам неможливо, то вона виявляє себе сильною істотою, відмовляючись від цього. Таким чином, бачимо, що героїня Лесі Українки лишила право остаточного вибору за собою, ї в наших очах вона постає мужньою, безстрашною і, безумовно, сильною особистістю.
Як тип жінки – “тіні” можна розглядати і Мавку з драми-феєрії “Лісова пісня”. Мавка, як і Міріам, палко кохала, але (на відміну від Одержимої) кохання Мавчине було до земного чоловіка. Вона знаходить свою любов в обличчі Лукаша, якому тепер ладна бути і служницею, і рабою тільки заради того, щоб Лукаш поглянув на неї такими самими закоханими очима. Так, Мавка стане тінню Лукаша, тільки б він ніколи не покинув і не зрадив її. Ці факти, здавалося б, говорять про те, що Мавка – слабка, пуста істота, яка не варта того, щоб вважатися тією жінкою, що стала на один щабель з чоловіком. Але я зумисне випустила ті факти, які доводять зовсім протилежне. Отже:
1. Мавка перша зізнається Лукашеві у коханні, тим самим ламаючи закоренілу традицію, за якою першим обирати повинен чоловік.
2. Мавка, як рідкісно сильна жінка, змогла пробачити Лукашеві зраду, зберегти своє кохання і навіть простягнути руку допомоги після Лукашевого відречення від неї.
3. Мавка знаходить в собі сили, щоб переродитися і народитися як Вічна Жінка. І тут вона знову уподібнюється до “тіні”. Але вже не Лукашевої тіні, а тіні як уособлення переходу в новий світ, світ Вічної Жінки.
З цього виходить, що Мавки має повне право на визначення себе як сильної особистості, кохання якої і допомагає їй в цьому.
Другий тип Лесиної жінки – це жінка – “жертва”. Хто вона? Це жінка, яка в першу чергу готова на самопожертву в ім’я любові. Вона прагне подолати неповноту, вторинність жіночого існування в патріархальному суспільстві. І щоб довести, що вона – повноправний член його, вона обирає шлях жертвування собою. Врешті-решт стає очевидним той факт, що ця жінка справді має надзвичайну силу волі, бо вона виживає в створених нею самою обставинах, які є далеко не кращими за ті, в яких могла б жити ця жінка, якби не принесла себе в жертву.
Згадаємо хоча б Оксану з драматичної поеми “Бояриня”. Першою її жертвою стає жертва власними інтересами, власною любов’ю до України заради кохання. Щоб бути зі Степаном, Оксана поступається своїми симпатіями, бажаннями й уподобаннями, поступається всім тим, до чого встигла прив’язатися і що полюбила всім серцем. Оксана жертвує своїми моральними принципами, щоб Степан не потрапив у царську “немилість”. Вона повинна давати себе цілувати боярам, що приходять до її чоловіка. Тільки заради того, щоб на Степана не пала ніяка підозра, що його дружина підтримує зв’язки з Дорошенком, і щоб це в свою чергу не обернулося проти нього, Оксана погоджується на бездію і мовчання.
Отже, ця на перший погляд слабка жінка, що вмирає від туги за рідним краєм на чужині, має ще й стійкий, залізний характер. Вона знаходить у собі сили, щоб пожертвувати найдорожчим, що в неї є, заради іншої людини. На це спроможна тільки сильна натура.
Більш “возвишену” жертву приносить одна з героїнь “Камінного господаря” – Долорес. Вона змушує свою душу нести одвічне каяття за очищення душі її коханого – Дон Жуана. Долорес знаходить екстатичну втіху в саморозп’ятті, в спокутуванні чужих гріхів. Вона жертвує собою, щоб повернути Дон Жуанові не надто цінні для нього королівські привілеї. Ця дівчина жертвує собою не лише для того, щоб добути коханому королівське прощення (вона знає, що лицар волі не надто того потребує і не надто високо поцінує), але для того, щоб порятувати грішну душу Дон Жуана всупереч його власному бажанню. Долорес робить вибір за нього, вона силоміць нав’язує йому певні моральні норми й зобов’язання, які вона (а не він!) вважає достойними. У такій ситуації пасивним об’єктом виступає чоловік, а жінка, попри традицію, суб’єктом активної дії.
Підводячи підсумок, слід сказати, що Долорес змогла, хоч і ціною тяжкої жертви, подолати силу патріархальної традиції, оте всемогутнє “годиться – не годиться”, яким завжди докоряють жінці.
Третій тип жіночих персонажів Лесі Українки – це тип жінки – “принцеси”. Він увібрав у себе представниць вищих верств населення. Причому вони є такими не тільки внаслідок свого “високого” походження, а ще й тому, що мають душу принцеси, ведуть себе як вищі істоти, які ні в якому разі не опустяться до того, щоб стати чоловічою тінню або принести себе в жертву заради кохання. Вся їхня жіноча сила виявляється в прагненні “високості”, в жаданні незалежності, а також в бажанні підкорювати інших собі.
Отже, наші “принцеси” – це Анна з “Камінного господаря” і Кассандра з однойменної поетичної драми. Обидві представляють вищі верстви населення.
Але “високість” цих героїнь різна. Так, високість Кассандри – це насамперед “високість” її думок і слів. Вона володіє даром пророкувати майбутнє. Слово Кассандри – пророчиці має особливу вагу, воно пройняте палким пророчим ідеалізмом, жертовновізійним, сугестивним ірраціоналізмом. Це дає повне право стверджувати, що слово Кассандри, її думки, думки жінки-віщунки – “вищі”, тому що вони пішли набагато далі, ніж думки і слова людські, бо вони пов’язані не з теперішнім, а з майбутнім. А це майбутнє розташовано в ієрархічній системі набагато вище за теперішнє.
“Високість” Анни зовсім інша. Це насамперед “високість” натури. Порівняно з більшістю жінок Анна сильна, горда, незалежна, самостійна натура, яка хоче досягти успіху, слави і влади, використовуючи усталені суспільні форми і структури, змушуючи інших служити її власним інтересам. Отже, ця героїня піднялася, “возвисилася” над практично всіма жінками, для яких єдина ціль життя – бути покірною рабинею свого чоловіка, тобто які є натурами слабкими. Анна ж хоче чогось досягти в цьому житті, вона виявляє себе сильною – саме в Цьому криється “високість” її натури порівняно з натурами жінок – рабинь чоловіків, що не мають достатньо сил, щоб вирватися з пут одвічного рабства.
Більше того, у стосунках з Дон Жуаном Анна бере на себе чоловічу роль.
Анно!
Я досі вас не знав. Ви мов не жінка,
І чари ваші більші від жіночих! –
Каже Дон Жуан.
З усього сказаного можна зробити висновок, що феміністичні ідеї Лесі Українки знайшли своє відображення в її жіночих образах. Всі вони, незважаючи на слабкості, які є в кожної з героїнь індивідуальними, все-такі увібрали в себе ті феміністичні зернини, що посіяла в них письменниця. Жінки Лесі Українки – натури сильні, і кожна з них по-своєму прагне подолати вторинність жіночого існування в патріархальному суспільстві.
(1 votes, average: 5,00 out of 5)
Related posts:
- Фемінізм у творчості Лесі України Реферат з української літератури Фемінізму у творчості Лесі України ЗМІСТ 1. Характеристика фемінізму… … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … .. 2-4 2. Ознаки фемінізму у творчості Лесі України… … … … … … … … … … … … […]...
- Близькі мотиви творчості Ліни Костенко і Лесі Українки Близькі мотиви творчості Ліни Костенко і Лесі Українки “Мистецтво – це людська діяльність, яка полягає в тому, що одна людина певними зовнішніми знаками свідомо передає іншим пережиті нею почуття, а інші люди заражаються цими почуттями і переживають їх”. Чим же заражає поетичне мистецтво Ліни Костенко та Лесі Українки? Перш за все щирістю вислову, емоційністю, красою […]...
- Струни творчості Лесі Українки Якби мені достати струн живих. Якби той хист мені, щоб грать на них, Потужну пісню я б на струнах грала, Нехай би скарби всі свої зібрала, Ті скарби, що лежать в душі на дні… Леся Українка Що ми маємо на увазі, коли кажемо: “У цієї людини лірична душа”? Напевно, що така людина співчутлива, здатна глибоко […]...
- Патріотичні мотиви творчості Лесі Українки Ніжна, але сильна духом, пройнята прометеївським вогнем любові до людей, Леся Українка – неперевершений поет боротьби, поет-патріот. Саме тому Лесю Українку називають дочкою Прометея, бо саме вона перейняла від Тараса Шевченка й понесла далі естафету правди, добра, людяності. Провідне місце в ліриці Лесі Українки займає тема любові до рідного краю, який вона хотіла бачити вільним […]...
- Музика в житті й творчості Лесі Українки Музика в житті й творчості Лесі Українки … фортеп’ян повірним всіх розмов, Всіх своїх дум і снів вона вчинила. (І. Франко) Кожний вид мистецтва прекрасний по-своєму, а ось поєднання їх здатне глибоко вражати нашу душу, викликати бурю емоцій. Література і музика завжди йшли поруч. Це дві галузі культурного життя народу, між якими існує особливо тісний […]...
- Ідея служіння митця народові у творчості Лесі Українки Її мужність, пристрасність борця, її стійкість, Її непохитність у біді,- властивості, які вирізняють Не лише поезію, а й життя великої Лесі Українки. М. Бажан Леся Українка понад тридцять років віддала творчості. На ці ж роки припадає безупинне змагання з туберкульозом. Безперечно, і тяжка хвороба, і тривалі болі, і хвилинні радощі впливали на твори Лесі Українки, […]...
- Гуманістичний ідеал у творчості Лесі Українки I. Нова концепція людини. (Оригінальністю і художнім новаторством відрізняється творчість Лесі Українки від своїх попередників. Головне – це створення нової концепції людини – сильної, незламної, мужньої:) 1. Образ ліричного героя. (Образ ліричного героя Лесі Українки створюється шляхом послідовного втілення ідеї прометеїзму.” Ця мужня боротьба за життя, за незгасність надії наповнили вірш “Без надії сподіваюсь”. Ліричний […]...
- Біблійні сюжети й антична міфологія у творчості Лесі Українки “Якби на той час у якійсь із європейських країн з’явився поет такого масштабу, то він би мав усесвітню славу, творчість його була б піднесена на найвищий щабель репрезентації того народу”, – писала про Лесю Українку не менш знана поетеса сучасності Ліна Василівна Костенко. Дійсно, високоерудована, з її безпомилковим слухом і хистом до музики, мов, живопису, […]...
- Ідея служіння митця народові в творчості Лесі Українки Не поет, хто забуває Про страшні народні рани, Щоб собі на вільні руки Золоті надіть кайдани! Леся Українка “Спочатку було Слово, а Слово те в Бога було, і Бог було Слово”, – так наставляє нас книга книг – Біблія. А наш національний геній і пророк Тарас Шевченко, продовжуючи цю геніальну думку, стверджує: Ну що б, […]...
- Ідея служіння митця народом у творчості Лесі Українки Крицевим і ніжно-трепетним вродилося слово Лесі Українки. В нелегку добу лихоліття ступила велика поетеса на крутий і тернистий шлях. “На шлях я вийшла ранньою весною, – писала дев’ятнадцятилітня дівчина, – і тихий спів несмілий заспівала”. Але той тихий спів пролунав громосилим дзвоном, гучним сполохом, підупалих духом він кликав стати “одважно до бою”, вселяв віру й […]...
- Відповідь на контрольне питання До творчості Лесі Українки Кого засуджує автор у вірші “Скрізь плач, і стогін, і ридання”? У вірші “Скрізь плач, і стогін, і ридання” Леся Українка засуджує пасивне ставлення багатьох людей, зокрема ліберальної інтелігенції, до життя, до долі своєї вітчизни. Вона намагається їх переконати, що самі кайдани ніколи не спадуть, тому потрібно боротися за нове життя....
- Хронологія життя і творчості Лесі Українки Дати подаються за юліанським стилем, в дужках подано дати за григоріанським стилем. Скорочення : Деятели – деятели революционного движения в России. Биобиблиографический словарь. – М. : 1930 г. Документи – Леся Українка. документи і матеріали. – К. : “Наукова думка”, 1971 р. ІЛІШ – Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка АН УРСР, Київ, ф. … […]...
- Відповідь на контрольне питання До творчості Лесі Українки (2) Хто така Мавка? Яку ідею вклала Леся Українка в цей образ? Мавка – вимріяний поетесою і втілений в образі казкового створіння прекрасний ідеал гармонійної, одухотвореної людини – пристрасної і щирої, здатної відверто виявити свої почуття і жити в злагоді з природою....
- “Колискова” Лесі Українки – оспівування безмежної материнської любові Для кожного з нас найрідніша людина на світі – мама. Її ласку ми відчуваємо на кожному кроці. А в дитинстві нас сповивала любов’ю, теплом і ніжністю мамина пісня – колискова. Леся Українка у вірші створила свій образ матері. А в кожної матері, мабуть, своя пісня. Це залежить від того, яка ця жінка: багата чи бідна. […]...
- Особисті міркування. Про творчість Лесі Українки Особисті міркування. Про творчість Лесі Українки… Якби я зустріла Лесю Українку (уявімо таку фантастичну подорож у часі), я б її запитала: “Важко, Лесю, бути мужньою? Важко нести свій хрест?” Саме так я сприймаю творчість нашої співвітчизниці. Про Лесю Українку завжди говорили як про людину мужньої вдачі. А коли ми взагалі говоримо про мужність? Тільки тоді, […]...
- Страждання і щастя Лесі Українки Про Лесю Українку написано так багато, що за окремими висловами годі розгледіти людську особистість великої дочки нашого народу. Іван Франко особисто знав поетесу, цікавився її творчістю, писав критичні статті про її окремі твори та збірки і своїм геніальним пером створив образ Лесі Українки як митця, який був налаштований лише на боротьбу. “Се талант сильний, наскрізь […]...
- Мотиви лірики Лесі Українки Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає. Л. Українка. У моє життя Леся Українка увійшла своєю ніжною, лагідною і пристрасною “Колисковою”. Так і стоїть в уяві мати, що, захоплена красою місячної ночі, одночасно думає над тим, яке чорне, гірке життя людини. 1 що в цьому житті не […]...
- Поетичний образ Мавки (за драмою-фєєрією Лесі Українки “Лісова пісня”) (2 варіант) Стільки чистого, прекрасного, наївного та водночас життєдайного й мудрого є в природі. Вона тендітна і разом з тим потужна, беззахисна й одночасно сильна. Всі ці особливості природи відобразила у своїй драмі-феєрії “Лісова пісня” талановита українська поетеса Леся Українка. Її Мавка, головна героїня цього твору, є справжнім дитям природи, вона тонко відчуває все оточуюче. В українській […]...
- Трагедія рідного краю в драмі Лесі Українки “Бояриня” (2) Безсмертний той, хто присвятив своє життя служінню народові, бо палає у його серці іскра незгасного Прометеєвого вогню. Іскра одержимості, іскра непокори, іскра самозречення. Мужність, велика сила духу були даровані тій, що ввійшла в літературу зі словами “воля”, “Україна”. На весь світ гордо проголосила: “Я – Українка”, хоч ще дитиною усвідомила: “Ні долі, ні волі у […]...
- Образ Лукаша в “Лісовій пісні” Лесі Українки Образ Лукаша в драмі Лесі Українки реалістичний. І мова, і поведінка, і зовнішній вигляд – все це типові риси поліського хлопця, все це відповідало поліській дійсності. Однак Лукаш і не такий, як усі. Від природи він наділений поетичною душею, музичним хистом. І це відразу відчула й оцінила лісова царівна Мавка. Але, на жаль, Лукаш не […]...
- Чому гине Оксана, героїня драматичної поеми Лесі Українки “Бояриня” Часто трапляється так, що геніальні твори довгий час не можуть побачити світ. Чому? Тому що відображена в них життєва правда не дає спокою тим, хто має владу. Така доля очікувала на драматичну поему Лесі Українки “Бояриня”. Драма була написана далекого 1910 року за три дні під час лікування в єгипетському місті Гелуані. Неодноразово в своїх […]...
- Туга за рідним краєм у драмі Лесі Українки “Бояриня” (1 варіант) Батьківщина… Скільки емоцій і почуттів, радощів і переживань закладено у цьому слові! Відірвавшись від рідної землі, людина, мов відірвана від рідного грунту квітка, душевно в’яне, засихає. І тільки повернення на Батьківщину може відживити, поновити її втрачені сили. Випробування розлукою із рідною землею багато видатних українських діячів відчули на собі. Серед них і Леся Українка, відома […]...
- Порівняльна характеристика образів Мавки і Лукаша (за твором Лесі Українки “Лісова пісня”) Леся Українка мріяла створити твір, у якому вона щедро використала б багатства народної фантазії, втілені у повір’ях, переказах і легендах, відомих їй з дитинства. Майстерно втіливши цю мрію, Леся Українка створила безсмертну драму-феєрію “Лісова пісня”. Лукаш і Мавка… Реальна молода людина і чарівна лісова істота. З співу сопілки почалося їхнє кохання. Цей спів зачарував Мавку […]...
- Актуальність твору Лесі Українки “Бояриня” в наш час Серед драматичної спадщини Лесі Українки драматична поема “Бояриня” посідає особливе місце. Це твір, який за життя поетеси не видавався, вперше побачив світ у 1914 році, були окремі видання у 1918 та у 1923 роках. А з тих пір до 1989 року поема не тільки не виходила друком, айв літературній критиці та історії літератури про неї […]...
- Мій улюблений драматичний твір Лесі Українки (“Кассандра”) Мій улюблений драматичний твір Лесі Українки (“Кассандра”) І. Кассандра – нащадок Прометея, віща діва. (До образу віщої діви – Кассандри зверталося багато митців, але всі їхні твори, по суті, переказували легенду: Аполлон наділив Кассандру даром провидіння, але вона не дотримала свого слова і не покохала його за цей дар. За це Аполлон покарав Кассандру тим, […]...
- Уславлення мужності та сили людського духу в поезії Лесі Українки Як дитиною, бувало, Упаду собі на лихо, То хоч в серце біль доходив, Я собі вставала тихо. “Що болить?” – мене питали, Але я не признавалась Я була малою горда, Щоб не плакать, я сміялась. (“Як дитиною, бувало… “) Доля дуже рано навчила Лесю Українку мужності. Вона змушена була змагатися з тяжкою хворобою, що вразила […]...
- Поетичний образ Мавки (за драмою-фєєрією Лесі Українки “Лісова пісня”) (1 варіант) Леся Українка ввійшла в українську класичну літературу перш за все як талановита поетеса. Її твори стали найдорогоціннішими перлинами народної скарбниці. Ставши в ряд із геніями своєї епохи, Леся Українка жила в одному духовному вимірі з найчеснішими душами та найсвітлішими розумами доби. Такою вона входить у сьогодення. Можливо, саме тому прекрасні поеми, вірші, драми, переклади хвилюють […]...
- Ідея сильної особистості в поезії Лесі Українки Ідея сильної особистості в поезії Лесі Українки Уявіть собі картину пізньої осені… Непривітна вона, безрадісна. Голі дерева мерзнуть під холодним небом, яке затягли важкі олив’яні хмари. Вони погрозливо зависли над порожніми полями і, здається, хочуть притиснутися до землі, вкриваючи все навколо сірим мороком. Ох, ті осінні хмари! Чого від них сподіватися? Не теплого благодатного дощу, […]...
- Перечитавши твори Лесі Українки Література… Ми любимо читати книги, цікавимось різними її жанрами. Вона впливає на наші смаки, допомагає пережити той чи інший стан. Улюблені книги ми часто перечитуємо. Ось і сьогодні, зручно сівши в крісло, я взяла в руки томик поезій Лесі Українки і перечитую ще і ще раз уже знайомі вірші, і чим більше читаю, тим більше […]...
- Життєстверджувальні мотиви поезії Лесі Українки “Cоntrа sреm sреrо!” (1 варіант) Коли мова заходить про “жіночу поезію”, то частіше за все, і це цілком зрозуміло, у ній насамперед відзначають ніжність, м’якість, особливу задушевність, мрійливість, милосердя і доброту ліричної героїні. Усе це ми, безумовно, знаходимо у творах Лесі Українки. Проте не слід забувати, що як поет-лірик вона сформувалася в бурхливу епоху, що привело до пошуків нової особистості […]...
- Трагедія рідного краю у драмі Лесі Українки “Бояриня” О воля, найясніша ти в темниці! Д. Байрон У драматичній поемі “Бояриня” Леся Українка звернулася до складних, суперечливих подій II половини XVII століття і висвітлила їх в основному на тлі сімейного життя, звичаїв, побуту козацької старшини та російського боярства. Оксана – дочка козацького старшини Олекси Перебійного, чахне в Москві від туги за рідним краєм, від […]...
- Роль поета і поезії в житті і суспільстві (за творчістю Лесі Українки) Чи може суспільство жити без письменників, без поетів? Раніше я над цим не задумувався, але, познайомившись із творчістю Лесі Українки, я зрозумів, що ні! Без її слова, без слова геніальної поетеси, без слова найосвіченішої жінки свого часу, без слова такої сильної духом людини не могло жити людство, не міг жити український народ із його мріями […]...
- Джерела поетичного світу Лесі Українки Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає. Л. Українка “Лариса Петрівна Косач. Леся Українка. Окраса і гордість української нації, одна із фундаторів нової української літератури. Одержима. Волинська Мавка українського мистецького слова. Славна драгоманівка, борець за емансипацію жінки. Наш патент на благородство перед Європою і світом. Класик української, […]...
- Поетичний образ Мавки (за драмою-фєєрією Лесі Українки “Лісова пісня”) (4 варіант) “Лісова пісня” – один із найпоетичніших творів у світовій літературі. Здається, всю свою ніжність, все багатство прекрасної душі, любов до рідного краю та його людей перелила Леся Українка у безсмертні рядки. В останній рік життя письменниця згадала дитинство, волинські ліси. З туги за ними й народилася драма-феєрія, що досі чарує і хвилює шанувальників Лесі Українки. […]...
- Доля Оксани – головної героїні драми Лесі Українки “Бояриня” Доля Оксани – головної героїні драми Лесі Українки “Бояриня” I. Історична основа драматичної поеми “Бояриня”. (Леся Українка у поемі “Бояриня” показала драматичні події XVII століття, коли Україна переживала складний історичний період, який пізніше було названо Руїною. Після приєднання до Московії Лівобережна Україна переживала посилення колоніального закабалення, українці не хилили голови. Гетьман Дорошенко очолив боротьбу за […]...
- Мотиви визвольної боротьби в поезії Лесі Українки (1 варіант) Слова, написані 1893 року: Я на гору круту крем’яную Буду камінь важкий підіймать І, несучи вагу ту страшную, Буду пісню веселу співать, – Стали героїчною обітницею Лесі Українки, здійсненої власним життям. У них – вся Леся, велика дочка українського народу. Вона увійшла в розвихрену дійсність нової епохи як невсипуща трудівниця, кожна думка якої палить вогнем […]...
- Туга за рідним краєм у драмі Лесі Українки “Бояриня” (2 варіант) “Бояриня” – це єдиний драматичний твір Лесі Українки, написаний на тему історичного минулого України. Створила його письменниця під час перебування в Єгипті, і, як зазначають дослідники, у цьому є своя закономірність – ностальгія породжує звертання до української тематики. Героїня цього твору Оксана Перебійна також тужить за рідним краєм, як і сама авторка. Леся Українка говорить […]...
- Інтимна лірика Лесі Українки Інтимна лірика Лесі Українки Важке життя випало на долю Лесі Українки. Поетеса понад усе любила правду і свободу, а навколо панували кривда і насильство; хотіла бачити людей щасливими, а вони ледь виживали; мріяла про кохання, але фізична недуга стала між нею і коханим. І тільки в невтомній праці, у творчості знаходила Леся Українка опору, тільки […]...
- З дитячих мрій виростають поети (за поезією Лесі Українки) Кажуть, що поет формується у дитинстві. Маленька тендітна дівчинка мріяла про надзвичайну дивну казку (вірш “Мрії”). Вік лицарства і шляхетних вчинків приваблював не одне покоління юних романтиків. Однак у Лесі Українки своє бачення доби мужніх воїнів, лицарських турнірів: Тільки дивно, що не принци, Таємницею укриті, Не вродливі королівни Розум мій очарували. Дівчинка гортала малюнки лицарських […]...
- Трагедія рідного краю в драмі Лесі Українки “Бояриня” І все-таки до тебе думка лине, Мій занапащений, нещасний краю, Як я тебе згадаю, У грудях серце з туги-жалю гине. На мою думку, мало хто так палко любив свій народ, свій рідний край, як любила його Леся Українка. Недаремно і псевдонімом своїм взяла вона ім’я народу, назвалася його донькою. У багатьох її поезіях відлунює біль […]...
Патріотичні мотиви творів т шевченка.