Утвердження ідеалу духовності в образі дядька Лева (за твором Лесі Українки “Лісова пісня”)

“Лісова пісня” Лесі Українки – це глибинний твір про високе покликання людини, про невмирущість світлих гуманістичних ідеалів.

Низка етичних проблем у “Лісовій пісні” пов’язана з образом дядька Лева. Цей образ уособлює кращі риси волинського селянина-трудівника – чесність, споконвічну народну мудрість, практичний досвід, розуміння природи й турботу про її збереження. Цей мудрий поліський дід із благородним серцем стоїть осторонь дрібничкових, міщанських сварок, власницького користолюбства. У взаєминах дядька Лева з фантастичними мешканцями лісу, озера, поля розкриваються народні погляди на природу – воду, болото, ліс тощо. Дядько Лев знає, “як з чим і коло чого обійтися”, радить Лукашеві бути обачним коло води, від надміру якої часто потерпали селяни Волині. Він підтримує добрі стосунки з Лісовиком, бо “усякі скарби з лісу йдуть”. “Він умів тримати з нами згоду”, “він нам приятель”, – так характеризують Лева лісові сили. Ліс – не тільки паливо і будівельний матеріал, а й джерело краси, творчості. Справді, мудрий старий чоловік береже ліс, береже дуба-велетня, відмовляється продати його, не дозволяє

Німцям зрубати його:

Вже німці міряли його, навколо

Втрьох постававши, обсягли руками –

І ледве що стікло. Давали

Гроші – таляри биті, людям дуже милі,

Та дядько Лев заклявся на життя,

Що дуба він повік не дасть рубати.

Тоді ж і я на бороду заклявся,

Що дядько Лев і вся його рідня

Повік безпечні будуть в сьому лісі.

За повагу до природи, її законів дядька Лева шанує Лісовик, любить Мавка. У господарстві Лукаша все було гаразд доти, поки жив мудрий і добрий дядько.

Доброта дядька Лева, його людяність виявляються в ставленні до Лукаша й Мавки. Він безкорисливо віддає частину свого грунту й лісу небожеві, допомагає йому поставити хату, заступається перед матір’ю Лукаша за Мавку. Дядько Лев – творець і носій народної поезії, людина, що знає безліч казок, любить влучне слово, вміє ним володіти. Всю свою мудрість поліський народний філософ намагається передати Лукашеві, який далі понесе її у життя, передасть її наступним поколінням. В образі дядька Лева розкриваються скарби народної душі, здорова мораль, яку пронесли трудящі через віки. Він – живий приклад гармонії у відносинах людини і природи, а також жива скарбниця народнопоетичних надбань. Йому близький пантеїстичний світогляд далеких предків, котрий багатоголосно відлунюється у слов’янській міфології.

Цим образом Леся Українка передала те, що вона називала “релігією моїх батьків”, а Михайло Коцюбинський – тінями забутих предків – прадавній, ще дохристиянський світогляд людини, яка так близько зрослася з природою.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Ви зараз читаєте: Утвердження ідеалу духовності в образі дядька Лева (за твором Лесі Українки “Лісова пісня”)