Генріх Белль – письменник-антифашист
“Подорожній, коли ти прийдеш у Спа… ” – сім разів це було написано на дошці в гімназії німецького міста Бендорфа. Сім разів написав я це у своєму зошиті. Тому що так захотів. Різними шрифтами. Ви знаєте, дивне враження. Пишеш – і ніби щось змінюється. Просте написання змінює настрій, змінює ставлення до того, про кого має йти мова. За цю справу я взявся чисто автоматично – щоб якось створити атмосферу, підготуватися до написання твору чи що. І ось під час написання я ніби побачив цього хлопця, який потрапив у свою ж гімназію через
Тематика творів Генріха Белля антивоєнна. Він осмислює події Другої світової війни, роздумує над її наслідками та провиною німецької держави перед людством. Майбутній письменник намагався уникнути участі у війні, але “воєнна одіссея” його не оминула. Мав і поранення, і дезертирство, деякий час перебував у полоні. Генріх Белль побачив війну на власні очі, і йому було про що писати, але письменник свідомо уникає описів військових, батальних сцен. Його цікавить не стрілянина, а душа людини, яка змушена виконувати чужі накази. Німеччина уявляла себе супердержавою та намагалася диктувати усьому світові свої нелюдські правила життя. При цьому ніби спиралася на античні зразки. І Генріх Белль, ніби висміюючи фашизм, проводить паралелі між античністю й сучасною йому Німеччиною. Що означає обірваність фрази в назві оповідання – “Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, передай лакедемонянам, що ми полягли тут, вірні їхньому наказові”? Триста спартанців урятували життя еллінів, дали їм вийти з оточення, але самі полягли. Вони загинули як захисники. Генріх Белль обриває цитату з напису на могильному камені спартанців… Аналогія ніби є. Німці теж гинули, вони теж воювали. Але якщо спартанці стояли до смерті, щоб захистити людей, то німці, навпаки, втрачають життя, коли нападають на інші держави й винищують народи. Хизуватися тут нічим. Тому юнак в оповіданні не може придумати, за що ж він поліг, який напис мали б зробити на меморіальній дошці по його смерті. Бачите, він навіть не сумнівається, що на нього чекає смерть, і його це не лякає. Дурман ідеології Гітлера забив голови багатьом людям. Але Генріх Белль був якраз серед тих, хто не піддавався впливові фашизму. Письменник усвідомлює провину німців, провину своєї батьківщини, але він точно знає, що в його державі є багато таких людей, які виступають проти барбаросів-агресорів. Письменник розумів, що смерть людей виставлена як розмінна монета політиків. Нікого не цікавить життя окремої людини – просто тирани намагаються звалити один одного, а звичайні людські життя для них є дрібницею. Армії, батальйони, дивізії гинули під ворожим вогнем і з фашистської, і з радянської сторони, але дуже часто “надлюдям” до цього не було ніякого діла – вони йшли до своєї мети. Йшли по трупах.
Я дуже не хотів би потрапити на війну. Чесно кажучи, не виникає особливого бажання й служити в армії – так багато інформації про жорстокість навіть у мирний час… І Генріх Белль був правий, що не підтримав гітлеризм із його вбивчою ідеологією. У нашого покоління немає такого агресивного ставлення до німців, як у тих, хто бачив війну. Ми сприймаємо війну як факт і розуміємо, що німці теж були різні. Генріх Белль якраз був людиною “нашою” – він виступав проти війни, намагався розкрити очі своїм співвітчизникам на суть фашистської ідеології. Разом із німецьким народом Генріх Белль готовий нести відповідальність за заподіяні лиха. Своїми творами письменник довів: війна – потворна машина вбивства, і вона ніколи не має повторитися.
Характеристика образу гулливера.