Поєднання громадських та інтимних моментів у ліриці О. Олеся (“Чари ночі”, “З журбою радість обнялась… “) (1 варіант)

Інтимна лірика O. Олеся – дивовижна казка про кохання, найвищу красу людської душі. Водночас у віршах поета, який завжди був проти замикання у сфері дрібних приватних інтересів, звучав, за словами П. Волинського, “досить потужний струмінь громадських мотивів, які… перепліталися з інтимною, пейзажною лірикою”. Можна говорити про поєднання громадянських й інтимних мотивів у ліриці О. Олеся, основними темами якої були кохання, природа, бурхливі соціальні події, настрої після поразки першої революції, вболівання за народ, надії на його

пробудження, журба і розпач, вибухи радості й закоханості у дні Лютневої революції.

Восьмирядкова мініатюра “З журбою радість обнялась… ” (1906), що дала назву книжці, є концептуальною. Саме ця мініатюра презентувала особливість творчої манери молодого поета – уміння фіксувати найтонші нюанси сердечних реакцій ліричного героя на внутрішні й зовнішні чинники. У ній злито філософію життя, в якому співіснують і змінюються протилежні стани, представлено емоційну наповненість буття ліричного “я”, в якому іноді зближені крайні полюси (“В сльозах, як в жемчугах, мій сміх”). У “моментальній

фотографії” душі майстерно розкрито психологічний тиск контрастних відчуттів на самоусвідомлення ліричного персонажа:

В обіймах з радістю журба.

Одна летить, друга спиня…

І йде між ними боротьба,

І дужчий хто – не знаю я…

Вже тут присутні центральні в поетичному світі Олеся контрастні мотиви сміху й сліз, журби й радості, ранку й ночі. В інших текстах повніше оформиться ще одна антитеза: неволя – боротьба.

Гостре відчуття контрастів у житті й природі є домінантним не тільки в першій збірці поета, айв усій його творчості. Цікаво, що й сам лірик усвідомлював власне новаторство. В одному з листів до дружини він запитував: “Де ж в українській мові готові форми, готові категорії для висловлювання всіх переживань душі і розуму? їх нема і мені довелось їх створювати”.

Мало кому з українських поетів-ліриків вдавалося з такою граничною щирістю й проникливістю висловити інтимні почуття. Одним з чудових свідчень тому є поезія “Чари ночі” (1904), що під рукою талановитого композитора Миколи Лисенка стала улюбленою народною піснею (“Сміються, плачуть солов’ї… “). Рядки цієї поезії сповнені живими людськими почуттями, емоційною зворушливістю, пісенною мелодійністю. Вона сприймається як гімн юності, коханню, як уславлення органічної єдності життя людини і природи. Прикметною рисою при цьому є відносна простота вираження поетового світовідчування.

Настановою О. Олеся було – залишити “на мент єдиний” “свій сум, думки і горе” та опоетизувати “мову” квітів, зірок, місяця, чарів ночі, вилити на папір їх сокровенну тайну.

Сміються, плачуть солов’ї

І б’ють піснями в груди:

Цілуй, цілуй, цілуй її, –

Знов молодість не буде!

Святковий бенкет весни, коли ” уся земля тремтить в палких обіймах ночі, лист квітці рвійно шелестить, траві струмок воркоче”, відтінює “летючу мить життя” людини, нагадує, що життя тільки “єдина мить”. Проїв не слід сприймати ці рядки як заклик будь-що вирвати свою частку життєвих насолод. “Чари ночі” радше є продовженням прекрасної елегії Л. Глібова “Журба”: оскільки “знов молодість не буде”, то чи варто марно сумувати, та ще й посеред радісного свята ” квіток, кохання, снів і млості” ? Печалить поета скороминущість людського життя на тлі вічної краси та гармонії Всесвіту:

Гори! Життя – єдина мить,

Для смерті ж – вічність ціла.

Це вибух емоцій незвичайної сили, що народились у душі ліричного героя полум’ям кохання.

/ до мене цілий Всесвіт, –

Мати! – Всесвіт усміхавсь, –

Кричить він. І віриш йому, і мимоволі поділяєш його радість, і відчуваєш, що Всесвіт усміхається вже й тобі.

Поезія “Чари ночі” – приємно-болісний щем, прекрасне і чисте поривання юнацької душі до життєвих радощів, до дивовижного світу в собі і не менш дивовижного світу навколо. Звідси й заклик забути хоч на якийсь момент “сум, думки і горе”, влити струмінь власної душі в буйне, “шумляче море” життя природи. Поет напрочуд точно вловлює ритми та мелодії гаїв і полів, музикою дихає у нього кожен образ. Це голос самої української землі, розкішної й лагідної.

Мінливість настрою ліричного героя, мотиви глибоких душевних борінь, контрасти життя, для яких поет знайшов блискуче-точну формулу. “З журбою радість обнялась”, притаманні більшості поезій Олеся. Збірка відбила “вище розуміння мистецтва” й “вищу любов до народу”, задушевність лірики молодого поета-ідеаліста, мінливість настроїв його ліричного героя, співучих швидкозмінному життю, С. Єфремов наголошував, що своїми віршами “Олесь ще раз наочно показав, що громадянські мотиви анітрохи не зв’язують крил і не заважають справжньому поетові, не підборкують його творчого натхнення “.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(1 votes, average: 5,00 out of 5)



Балада про соняшник скорочено.
Ви зараз читаєте: Поєднання громадських та інтимних моментів у ліриці О. Олеся (“Чари ночі”, “З журбою радість обнялась… “) (1 варіант)
Copyright © Українська література 2023. All Rights Reserved.