Історія започаткування Хресної дороги
Набоженство Хресної дороги завжди БОГОВІ миле, а нам дуже помічне. Цей духовний скарб переносить нас думкою у ту сиву давнину, коли Пилат засудив Ісуса Христа на смерть. Розважаючи про Христові страсті, Його терпіння і муки, ми йдемо за Ісусом, крок за кроком аж на гору Голгофту, де було виконано вирок Смерті – розп’яття.
Хресна дорога – це свідоцтво вічної незгасаючої любові Ісуса Христа до нас, яка освячена невинною Кров’ю, нечуваними стражданнями та незліченними Ранами Святого Тіла нашого Спасителя. Тож розпалімо свої серця
Ви покликані, бо й Христос страждав за вас також, Лишивши вам приклад, щоб ви йшли його слідами.(ІПт. 2, 21)В скарбниці молитовних практик Вселенської Церкви, особливе місце займає Хресна дорога.
Молитовна практика Хресної дороги походить з розважань і контемпляції страждань Спасителя, бере свій початок зі Сходу, але поширилася і знана в Цілому християнському світі. Хто перший пішов слідами Ісуса, коли Він вознісся на небо? Хто першим започаткував Хресну дорогу? Як говорять християнські Перекази, це була Пречиста Діва Марія, Яка часто з побожними невістами йшла дорогою, по якій ішов її Син Ісус Христос.
Цей приклад Діви Марії наслідували Апостоли, а відтак і Християни відбували численні паломництва з Палестини та інших близьких і дальших країн, як свідчить св. Єронім, котрий жив в IVст. Чому християнський Світ так цінив св. Землю, а особливо місто Єрусалим? – Бо в ньому страждав, помер і був похований Ісус Христос: “Що полюбив нас і обмив нас від гріхів Наших кров ‘ю своєю, і зробив нас царством священиків Богові й Отцеві Своєму” (Од 1, 5-6). Хресна дорога – це не тільки смерть Месії, а й найважливіші Плоди цих терпінь: “Ми маємо заступника перед Отцем, – Ісуса Христа праведного. Він – примирення за наші гріхі, і не лише за наші, а й за гріхи світу” (1 ЙО 2, 1-2).
Багато людей кажуть, що то було давно. Це вже історія 2000 – літньої давности. Чи варто знову повертатися до неї? Дорога християнина – це стислий аналог із життя Ісуса. Ісус бере хрест добровільно, і нас взиває, заохочує брати свій хрест – з любові і доброї волі. І Що людина може знайти в хресті, окрім терпіння, сліз, муки, біди і нещастя? Це загальна думка модерної людини, яка боїться хреста, втікає від нього, Скидає зі своїх рамен.
Любити хрест, нести його, допомогти іншій особі в двиганні того тягара, терпеливо нести свій хрест, – для багатьох це щось Нереальне. Запитаймо Святих, яке значення має для них святий хрест: “В хресті – спасіння, в хресті – життя, в хресті – покров від ворогів! В хресті – джерело небесної благодати, в хресті – сила розуму, в хресті – радість духа” (св. Тома).”Зрозумій, грішнику, – каже св. Августин, – що бог є Твоїм лікарем, а терпіння є Твоїм ліком для Твого спасіння, а не карою для Твоєї погибелі”.В набоженстві Хресної дороги людина зустрічається з Христом, зі своїми батьками, ближніми, добродіями і, навіть, з неприятелями і ворогами, має Можливість, за допомогою Ласки Божої, побачити духовний стан своєї душі.
Бог дає можливість знайти себе, своє місце, свою роль, зрозуміти, хто ти: Вероніка, киринейчик, сотник, Лонгин? Хрест домінує над цілим людським життям. І в тому повсякденному житті, через Хресну дорогу Спасителя, людина пізнає справжню вартість хреста і терпіння. Як треба відбувати Хресну дорогу? Хресну дорогу можемо відбувати публічно – з участю парафії і священика, або приватно в церкві чи вдома. Хресна дорога – це розважання про страсті Христові біля кожної стації, яку можна закінчити молитвою “Отче наш”, “Богородице Діво”, ” Слава Отцю…” або “Претерпівий за нас страсти…”. Ідучи від стації до стації, можемо переплітати наші розважання і молитви з побожними піснями.
Перед початком Хресної Дороги робимо намірення: за що жертвуємо цю молитву (прощення гріхів, за спокій в родині, за здоров ‘я дітей, за народ, за церкву, за душі в чистилищі чи Інше).
Хворі і Хресна дорога Хворі і всі ті, які не можуть брати участи в спільній Хресній дорозі в церкві, можуть отримати всі відпусти Хресної дороги, якщо помоляться 20 разів “Отче наш”, 20 “Богородице Діво” і 20 “Слава Отцю…” або “Претерпівий за нас страсти… “; 14 раз за 14 стацій Хресної дороги, 5 раз на честь п ‘яти Христових ран і 1 – в наміренні Святішого Отця. При цьому треба тримати в руках хрестик. Якщо не можуть тримати хрестика в руках через немочі, то можуть Отримати ці відпусти, якщо з любові поцілують хрест або споглянуть на нього з розкаяним серцем, жалем і любов ‘ю.
Відпусти Хресної дороги На світанку християнства нарід прив’язаний серцем і душею до відвідин св. Землі і міста Єрусалиму. Св. Єлена віднаходить реліквії Св.
Хреста в 326році, а В 348р св. Кирило Єрусалимський розділяє Св. Хрест і роздає для почитания християнами в цілому світі.
На місці, де був розп’ятий Спаситель, св. Константин Великий збудував храм Господнього Воскресіння, посвячення якого відбулося дуже урочисто 13 вересня 335 р. єпископом Єрусалимським. 1071 р. Палестина разом з Єрусалимом потрапляють в руки завзятих мусульман і суворих турків-сельджуків, які не дозволяли паломникам Заходу йти молитись до Св.
Гробу. На заклик папи Урбана II: “Люди Божі, вибрані мужі і благословенні з-поміж усіх, об’єднайте свої сили! Підіть до Св.
Гробу, певні непроминаючої слави, Яка вас чекає в Царстві Божім. Кожний нехай відречеться себе і візьме Хрест!” Хрестоносці йшли в похід, як на святу війну, бо вірили, що Бог того хоче. Йшли з надією на прощення своїх гріхів, а як загинуть, то заслужать собі небо – через своє мучеництво. Коли християни втратили св.
Землю, а паломництва для багатьох були неможливі, для того, щоб вірні користали з відпустів, котрі можна отримати, відбуваючи Паломництва до св. Землі, св. Церква в 1689 році установила, що кожний християнин може взискати відпусти Єрусалимські, коли відбуде Хресну дорогу. Ці Відпусти уділили: Папа Павло V, дня 5 листопада 1606р.; Інокентій XI, дня 1 жовтня 1688р.; Інокентій XII, дня 24 грудня 1692р.; Венедикт XIII, дня 3 березня 1726р.; Клименты XII, дня 16 січня 1731 р.; Венедикт XIV, дня ЗО серпня 1741 р. Папа Лев XIII, З метою поширення Хресної дороги, затвердив у 1879 р. Братство Живої Хресної дороги.
Папа Пій XI дав 1931 р. дозвіл хворим і в’язням на відправлення Хресної дороги перед хрестиком, який спеціально для того посвячений. Щоб отримати повний відпуст з Хресної дороги, треба бути в стані ласки Божої освячаючої. За кожне відбуття Хресної дороги можемо отримати відпуст повний, Якщо в кінці зробимо акт досконалого жалю і любові до Господа Бога. Якщо того дня прийняли Св. Причастя, то можемо отримати другий повний відпуст.
За кожну стацію отримуємо 10 років відпусту, якщо з якоїсь поважної причини немає можливості бути на Хресній дорозі до кінця.
Для відправлення Хресної дороги і, щоб отримати повний відпуст, потрібно: 1. Відправити набоженство перед стаціями Хресної Дороги. 2. На кожній стації має бути хрест і образ, який представляє стації Єрусалимські. 3. Згідно з традицією Церкви, Хресна дорога має 14 стацій, кожна має своє розважання, яке закінчується молитвою.
Для відправлення Хресної дороги Вимагається тільки побожне розважання страстей і смерті Христової (загалом про терпіння і муки Христові), і не є конечно розважати про те, що представляє Кожна стація. 4. Переходимо від одної стації до другої, але коли цей перехід є причиною замішань, тоді переходить лише той, хто провадить Хресну дорогу, інші ж можуть Стояти на своєму місці. 5. Ті, які з незалежних від них причин не можуть відправити Хресної дороги в звичайний, загальноприйнятий спосіб, можуть отримати такий самий відпуст, Коли, принаймні, півгодини будуть побожно читати і розважати про терпіння і смерть нашого Спасителя Ісуса Христа Відпусти з Хресної дороги можна жертвувати за себе, або за душі, які терплять в чистилищі, бо: “Хрест – воскресіння померлих.
Хрест – надія християн. Хрест – палиця калік. Хрест – потіха вбогих.
Хрест – вуздечка для багатих, упокорення гордих. Хрест – надія безнадійних” (Св. Єфрем Сирійський).
О. Василь Ковпак СБССЙ
Вступна молитва Ісусе, Спасителю мій розп’ятий, люблю Тебе понад усе і з цілого серця жалую, що я Тебе, мого Господа, так часто ображав. Щоб Тобі подякувати за ласку Спасіння, перепросити Тебе за свої гріхи і випросити собі ласку витривання в доброму, хочу розважати Твої муки і смерть. А жертвую Тобі ці розважання і Молитви за душі в чистилищі (особливо за душу N. N.).
Вчини, мій любий Ісусе, щоб цю Хресну дорогу я відправив на Твою славу і на користь мені та душам у Чистилищі. Амінь
Вірш івана франка човен.