Осьмачка Тодось – Біографія

Тодось Осьмачка (Осьмачка Теодосій Степанович) – видатний український письменник, поет, прозаїк, перекладач.

Ранні роки

Народився Тодось Осьмачка 4 (16) травня 1895 року в селі Куцівка на Черкащині в родині сільського робітника Степана, який працював у маєтку поміщика Терещенка, а потім самотужки здобув фах і славу хорошого ветеринара. З великого гурту своїх дітей батько спромігся дати середню освіту лише найстаршому синові – Тодосю. Вищу Осьмачка здобував уже самотужки. Замолоду Осьмачка вчителював у народних школах. Під час світової

війни за свою поему “думи солдата” був відданий під військово-політичний суд. Але революція внесла свої корективи. З 1920 року він інструктор з підготовки робітників освіти в Кременчуку. Навчається в Київському Інституті народної освіти (так тоді звався університет). У студентські роки почалася його участь у літературному житті. Спершу він був членом Асоціації Письменників (АСПИС), яку очолював Микола Зеров, а потім “Ланки” (МАРС), до якої входили Г. Косинка (найближчий товариш Осьмачки), Б. Антоненко-давидович, Є. Плужник, В. Підмогильний.

Перші літературні твори

Перша збірка поезій Т.

Осьмачки “Круча” з’явилася друком 1922 року, засвідчивши “може, одну з найнадійніших сил”, писав С. Єфремов у “Історії українського письменства”. Її відзначала глибина образності, блискуча народна мова та епічний стиль дум. 1925 року виходить друга книжка поезій – “Скитські вогні”, яку можна було б назвати гімном українському степові.

Творчість

Осьмачка Теодосій Степанович – автор збірок “Круча” (1922), “Скитські вогні” (1925), “Клекіт” (1929), “Сучасникам” (1943), поеми “Поет” (1947,1954), “Китиці часу” (1953), “Із-під світу” (1954), трьох повістей: “Старший боярин” (1946), “План до двору” (1951), “Ротонда душогубців” (1956).

Поет прагне образно простежити історичний шлях України – пройти “по шляху віків” і таким чином усвідомити, куди ж летить нове століття, і як буде стелитися доля українського народу. Поета огортають тривожні передчуття нових кривавих збурень, які зачаїлися в ідилічних пейзажах. Та він зберігає віру в можливість утримання рівноваги завдяки утвердженню сильного “Сьогодні”. Однак те “сьогодні” накочується на нього страшними звістками із рідного села Куцівки від батька, який просить чим-небудь допомогти, бо в селі голод, а вози з мертвими риплять сільськими дорогами, як журавлі. Осьмачка-студент також голодний і обдертий, з мізерним заробітком за вчителювання в одній із київських шкіл, вимітає цвілі крихти хліба з шухляд, і прагне виповісти гірку пісню рідного села:

А ті ж крихти, в ногах живі,
З стола небес
Хай рідний вітер на папір
Мені зідме!

Разом із побратимами з “Ланки” Тодось Осьмачка поділяє біль і тривогу за долю українського села. Любить і поважає Павла Тичину, щоправда не раз дорікаючи йому за незрозумілі компроміси. Радить “взяти у торбину запасу та ходити по селах, а потім уже комінтерн воспівати. А то добре, сидівши в Києві, обклавшись книжками, бути революціонером”. На останній закид Тичина образився. Можливо й через те, що Тодось Осьмачка дорікав йому за помітне “позичання” в нього образів. 1922 року Тичина записав: “Осьмачку не люблю. Хай собі він буде геній, а не я – не в тім річ”.

Останньою книгою Осьмачки, яка була надрукована в підрадянській Україні, була збірка “Клекіт” (Київ, 1929). Вона побачила світ у розпал підготовки процесу над українською інтелігенцією – Спілкою Визволення України, коли ідеологічний прес затискав індивідуальну свободу творчості, до абсурду були розпалені літературні суперечки.

У цій збірці Осьмачка друкує вірш “деспотам”, в якому звертається до закутого в ланці, працьовитого свого народу, який годують у казармах на заріз і чию працю забирають “розбоєм в білий день”, передрікає йому падіння “під кригу ланцюгів” і спів “присмаглими губами чужих пісень із городів”. Осьмаччині книжки підтвердили прогноз Сергія Єфремова про нього, як про “одну з найнадійніших сил” серед тодішнього літературного молодняку. Після Шевченка, він вище за будь-кого іншого підняв у поезії могутній і трагічний образ українського селянства, що було найбільшою рушійною силою революції, а потім стало найбільшою її жертвою… Цій трагедії він надав космічних вимірів.

На творчість Феодосія Степановича Осьмачки значно вплинув символізм і експресіонізм. У пізніх поетичних збірках помітно вплив неоромантизм. У своїх творах Феодосій Степанович Осьмачка особливу увагу приділяв українським народним традиціям, етнографії.

З життя

У 1930 році ще вийшов друком Осьмаччин переклад Шекспірового “Макбета”, а поему “дума про Зінька Самгородського” так і не була надрукована. Пізніше вона ввійшла до збірки “Сучасникам” (1943). Тим часом криваві тридцяті роки вже забрали перших близьких друзів поета – Григорія Косинку, дмитра Фальківського, Валеріана Підмогильного. Хвиля доносів у вигляді літературно-критичних статей затаврувала й самого Осьмачку: “ворог народу”, “бандит”. Він розумів, що на нього чекає трагічна доля його друзів. Рятуючись від репресій, Осьмачка пробирається на Поділля, маючи намір нелегально перейти через польський кордон. Його заарештовують і відправляють під конвоєм аж у Свердловськ, але дорогою Тодось Степанович втікає і знову прямує на Поділля з тим самим наміром. Цього разу його відправляють в тюрму за звинуваченням у шпигунстві.

Очікуючи цілком ймовірну кулю в потилицю, Осьмачка приймає останнє рішення – боротися далі, але “не засобом сили, а засобом слабості” і симулює божевілля. Його переводять в психіатричну лікарню в Києві. Усю моторошність тієї ситуації пізніше він змалював у повісті “Ротонда душогубців” (1956).

1943 року у Львові він видає свою четверту книжку “Сучасникам”. 1944 року Осьмачка пише повість “Старший боярин” – першу світлу книгу, позбавлену страшних картин пекельного та жорстокого життя. Однак лише через рік поет повертається у “прокляті роки” у поемі “Поет”, сповненої особистісними враженнями й переживаннями круговерті репресій. 1947 року поема на 23 пісні вийшла в світ у чудовому мистецькому оформленні художника М. дмитренка з присвятою “Пам’яті єдиного мойого друга і найблагороднішої людини між людьми, мені знаними, мойого батька Степана Осьмачки”.

У 1953 році вийшла збірка “Китиці часу”, де було зібрано вірші 1943-1948 рр. Після цього письменник ще активніше працює у жанрі прози: повість “План до двору” (1951), книжка “Ротонда душогубців” (1956), перекладає О. Уайльда і У. Шекспіра, виступає з есеїстичними роздумами про Шевченка й природу мистецької діяльності. Однак нерозуміння земляків-критиків, глуха й байдужа читацька аудиторія, до якої апелював Тодось Осьмачка в надії зібрати кошти на видання своїх творів, посилювали відчай і безвихідь письменника. У своїх мандрівках по світу він ніколи не зупинявся, переслідуваний, немов хворобою, страхом розправи над ним агентами КдБ. Переїхавши з Німеччини до США Тодось Осьмачка прагне зосередитися на творчих справах. Часто виступає перед українськими громадами, та страх і підозри змушують його знову зриватися з місця, й переїжджати від країни до країни.

Останні роки життя

6 липня 1961 року на одній з вулиць Мюнхена він упав під ударом нервового паралічу. Стараннями друзів його літаком перевозять до США і кладуть на лікування в психіатричну лікарню “Пілгрім Стейт Госпітал” поблизу Нью-Йорка. Та вийти з госпіталю хворому поетові, який вимріював нову збірку поезій і афоризмів “Людина між свідомістю і природою”, не судилося.

7 вересня 1962 року на 67 році життя Тодось Осьмачка помер.

Поезія

Круча, 1922 р. Скитські вогні, 1925 р. Клекіт, 1929 р. Сучасникам Поет, 1947, 1954 рр.. Китиці часу, 1953 р. Із-Під світу, 1954 р.

Повісті

Старший боярин, 1946 План до двору, 1951 Ротонда душогубців, 1956

Оповідання

Психічна розрядка


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(1 votes, average: 5,00 out of 5)



Альбатрос вірш.
Ви зараз читаєте: Осьмачка Тодось – Біографія
Copyright © Українська література 2024. All Rights Reserved.